DFClinic är en modern klinik i centrala Skövde i Skaraborg som utför estetiska (kosmetiska) och neurologiska behandlingar.

Estetiska behandlingar med Botox

Tyvärr, tiden går och vi blir inte yngre med tiden. I den naturliga åldringsprocessen ingår att kollagenet som fyller ut läderhuden och fettet i underhuden minskar. Rynkor framkallas av spänningar i ansiktsmuskler när vi kisar, ler eller ilsknar. Med ålder tenderar dem uttrycksrynkor och linjer att bli kvar och synas även när ansiktsmuskler slappnar av. Detta kan få oss att se äldre ut än vi är och ge uttryck av oro, nedslagenhet eller trötthet. Andra faktorer liksom rökning eller sol påverkar huden också.

Genom hälsosamt livsstil, hygien, skydd från solen och användning av fuktade hudprodukter kan vi själva bromsa hudens åldrande. Men vi kan inte stoppa tidsgång. Botox i kosmetisk syfte marknadsförs under namnet Vistabel. Botox/Vistabel blockerar nervimpulserna till ansiktsmusklerna och förslappar behandlade muskler så att de inte längre kan sammandras. Efter behandlingen blir den överliggande huden slät och jämn medan de obehandlade ansiktsmusklerna kan röra sig normalt och ge dig normala ansiktsuttryck.

Film som berättar om hur Botox fungerar och används i kosmetiska syften.

Frågor och svar om behandlingen

Vad är Botox?

Botox i kosmetisk syfte marknadsförs under namnet Vistabel.Vistabel/Botox är ett läkemedel som använts i decennier inom neurologi och ögonsjukdomar. De senaste 10-13 år har Botox använts för reduktion av ansiktsrynkor orsakade av muskelsammandragningar. Botox/Vistabel använts värden över och är mest använda metod för borttagning v rynkor. I värden utförs idag ca 3 miljoner Botoxbehandlingar årligen.

Vad kan behandlas med Botox/Vistabel?

Behandlingen kan korrigera:

Områden på ansiktet som kan korrigeras med hjälp av Botox
Bilden är vänligen upplåten av www.plastikoperationer.net

Hur går behandling till?

Inför behandlingen får Du diskutera vilken resultat du vill uppnå och vilka förutsättningar du har. Man tar bilder innan behandlingen ges. En liten mängd Vistabel/Botox injiceras i de muskler som orsakar rynkor. Injektionen hindrar tillfälligt nervsignaler från att nå muskeln och då slappnar muskeln av och huden slätas ut. Det är viktig att inte anstränga sig eller träna dem första 2-3 dagar efter behandlingen. Det rekommenderas att upprepa dem oönskade muskelrörelserna under dem första dagarna efter behandlingen för bättre effekten. Återbesök planeras 2-3 veckor efter behandling för bedömning av effekten. Då nya bilder kommer att tas. Ibland kan man lägga till ytterligare liten dos för att nå önskade effekten. Effekten brukar komma inom en vecka och sitta 3-6 månader. Du kontaktar kliniken när Du märker att effekten börjar avta varefter en ny behandling görs.

Gör det ont?

Man använder en mycket tunn nål och därför är behandling inte särskilt smärtsam. Eftersom nålen är tunn och endast mycket små mängder vätska injiceras är det upplevda obehaget litet. Bedövning är inte (om inte patient önskar det) nödvändigt och Du kan återgå till dina normala aktiviteter omedelbart efter ingreppet.

Finns det några biverkningar?

Inga bestående biverkningar finns rapporterade. Hud rodnad, blånat och svullnad kan förekomma vid injektionsområdet. Därför avråds du från att ta Aspirin eller andra antikoagulanter dagarna före ingreppet. Huvudvärk kan uppstå 1-2 dagar efter behandling och är av snabbt övergående karaktär. I sällsynta fall kan ögonlocket hänga ner vilket normaliseras inom loppet av några veckor.

Hur ser man ut efteråt?

Effekten brukar komma inom 3-14 dagar (oftast 5-10 dagar). I normalfallet kvarstår resultatet av enskild behandling i 3-4 månader. Därefter bör behandlingen upprepas. Man brukar se ackumulerande effekt vid upprepade behandlingar då varaktigheten ökar något med tiden.

Finns det några begränsningar efter behandling?

Nej Omedelbart efter behandlingen kan du återgå till normala aktiviteter.

Kan Vistabel/Botox orsaka botulism?

Nej, ytterst små mängder av Vistabel/Botox administreras. Dessa mängder är otillräckliga för att orsaka botulism. Därför behandlingen får utföras bara av läkare med speciell utbildning.

Kan alla behandlas?

Gravida och ammande kvinnor, likaså patienter med muskelsjukdomar (tex Myastenia Gravis) och känd allergisk reaktion mot Vistabel/Botox får inte behandlas.